Nieuwe energie voor BioAcademy

Bruisende energie op klankbordbijeenkomst

Het bruiste 16 januari van de energie op de klankbordbijeenkomst van de BioAcademy. Niet dat alle geluiden positief waren, of dat iedereen het met elkaar eens was, maar er is met goede energie positief kritisch samen nagedacht. Het resultaat is vier flappen volgeplakte ‘memo stickers’ met in roze de wensen voor de BioAcademy en in geel welk aanbod er ligt om aan het BioAcademy platform bij te dragen.

Rond vier uur opende Edith Lammerts van Bueren, voorzitter BioAcademy, de bijeenkomst met een warm welkom aan de goed gevulde tafel in de ‘glazen kas’ bij Bionext. Hier mochten we samenkomen vanwege de centrale ligging en vanwege de rol van BioAcademy in de sector met de directe linken naar de verenigingen Biohuis, BioNederland/VBP en Biowinkelvereniging. Edith geeft aan dat de BioAcademy ambitieus is maar de plannen nog niet naar wens zijn uitgewerkt. Input over samenwerking en verbinding met partners is daarvoor hard nodig.

Met www.bioacademy.nl als digitaal platform is een centrale plek gecreëerd voor het kennisaanbod binnen de biologische sector. De afgelopen jaren, vanaf het eerste initiatief in 2016, is vooral gewerkt aan het eerste doel om een werkzaam digitaal platform neer te zetten en het biologische leeraanbod voor de sector op één centrale plek inzichtelijk te maken. Door het aanbod in beeld te hebben, werden ook hiaten duidelijk. Het afgelopen jaar is daarom ook gewerkt aan het aanvullen van leerlijnen om met samenwerkende partners nieuw aanbod neer te zetten. Dit heeft al resultaat opgebracht maar kan nog beter.

Bert van Ruitenbeek, directeur Stichting Demeter, benoemde de passende rol: ‘De BioAcademy als makelaar’. Ook werd kritisch meegedacht over de partnerbijdrage om mee te doen aan het platform. ‘Kan dit voor kleine aanbieders niet lager?’ Daarnaast was er ook overeenstemming dat het platform financieel vooral gedragen moet worden door de sector en door bedrijven zelf. Een subsidieproject als aanjager kan, maar de leerbehoefte en financiële kracht moet ook komen uit de sector.

In het tweede deel van de bijeenkomst ging een ieder met zichtbare energie aan de slag met de memostickers. De thema’s 'zichtbaarheid' en 'website' kregen de meeste stickers. Als belangrijke gedragen wens kwam hieruit naar voren het willen versterken van een meer bruisend platform. Met daarbij meer aandacht voor BioAcademy in communicatie uitingen van en door partners. Een andere sterk gedragen wens was een website met inhoudelijke items, filmpjes en berichten op de actualiteiten die aansluiten op het maatschappelijk debat. Een op het educatie-aanbod gerichte wens is dat dit verder versterkt kan worden in de keten naar winkeliers maar ook naar consumenten. Om tot slot als partners meer ‘samen te leren’ wordt geopperd om intervisie groepen op te zetten. En is er het idee om een soort ‘meet & greet’ te organiseren om elkaar te inspireren maar vooral ook om meer samenwerking te bevorderen in de sector, zowel tussen partners als met Bionext en de drie Bio-verenigingen. Om ook een kennisbank te kunnen zijn, wordt een oproep gedaan dat BioAcademy zich verder verbindt met Biokennis.

Na een hapje eten werd het geclusterde resultaat gedeeld en zijn er ook direct matchen gemaakt tussen vraag en aanbod. Zo kon bijvoorbeeld direct een link worden gelegd tussen het aanbod van Michaël Wilde van Bionext om te werken aan een ‘gratis’ goede online cursus die op het platform kan worden geplaatst en de vraag om een online cursus die ingaat op de basis van biologisch en die duidelijk en simpel uitlegt wat biologisch is.

“Het was een mooie, gedragen middag", aldus Lian Kasper (Land&Co, bestuur BioAcademy)

Dat er behoefte is aan een platform dat mensen verbindt en kennis waarborgt of de overdracht van kennis naar de nieuwkomers faciliteert, is wederom gebleken. Dat is bovenal een mooie conclusie om samen te ervaren en geeft vernieuwde energie om er samen mee verder te gaan.


Terug naar overzicht